Tijdens veel Business Intelligence projecten (BI) worden begrippen als dashboard, rapportage, analytics, self-service, management info en vele andere, door elkaar heen gebruikt. In de basis is het doel van alle hetzelfde, namelijk “het geven van een signaal op basis van de data voorhanden”. Aan de hand van dit signaal kan dan vervolgens een passende actie ondernomen worden. Maar op welke manier kan BI het beste aangeboden worden aan welke gebruiker? In dit blog wil ik daar een advies over geven. Een applicatie onafhankelijke visie.
In veel BI projecten kom je verschillende gebruikers tegen. Iedereen met een eigen rol. Bill Inmon heeft vier rollen onderkent:
- Farmers – met een vaste voorspelbare behoefte
- Tourists – nagenoeg gelijk aan de farmer, maar heeft een extra behoefte om zelf d.m.v. filters de data “anders” te bekijken
- Explorers – wil vast gestelde indicatoren vanuit verschillende invalshoeken bekijken
- Miners – wil veel vrijheid en zelf achter “anomalieën” in de data komen
Een schoolvoorbeeld van gebruikers per groep zou zijn:
- Farmers – Directie, Middel management
- Tourists – Lijn managers en teamleiders
- Explorers – Control, proces adviseurs
- Miners – Analisten, Data scientists
Naast het gebruik van de data, wil iedere gebruikersgroep ook op een andere wijze de data aangeboden krijgen. Hiervoor gebruik ik graag een principe genaamd DAR. Hier ben ik in een eerder stadium tijds mijn carrière eens tegenaan gelopen en gebruik dit door het positieve succes ervan nog steeds. Echter, ik vind de volgorde DAR in het huidige BI werkveld niet “handig” en draai de laatste twee woorden om:
D – Dashboards
R – Reports
A – Analytics
Ik zal mijn keuze hiervoor uitleggen. Dashboards zijn vastgestelde “platen” met voornamelijk stuur informatie. Ze geven vaak een simpel antwoord op de vraag “Gaat het goed of niet zo goed?”, ofwel “Wat gebeurt er”.
De volgende stap is een niveau dieper inzoomen op de data door rapporten. Dit zijn overzichten van de vraag “Hoe doen we het dan en waarom”. Op de rapporten vind je filter mogelijkheden om in te zoomen en je vind er een samenspel tussen grafische en statische informatie. Voor persoon X werkt een grafiek (visueel) en voor persoon Y een tabel (cijfers en letters).
Het laatste niveau, analytics, is klant afhankelijk. Het doel moet zijn antwoord te krijgen op de vraag: “Welke acties zijn er uitgevoerd om tot de eerdere hoe en wat te komen”. Dit kan gedetailleerde operationele informatie zijn, maar ook een vorm van self service, waar door middel van vele filters en invalshoeken de gebruikers zelf tot informatie en inzichten komen. Als we dat teruggrijpen op de gebruikersgroepen, dan is de volgende inzet van toepassing:
- Farmers – Dasboards
- Tourists – Reports
- Explorers – Reports en Analytics
- Miners – Analytics en Datasets
In de lijst hierboven noem ik opeens Datasets. Dit is een aparte vorm van data aanleveren, het leveren van semi vast gestelde datasets. Gezien dit meer om een data aanlevering gaat, neem ik dit nooit mee in DRA. De vorm van het aanleveren van deze datasets ligt ook aan veel klant afhankelijke factoren en het databewust zijn van de gebruikers.
Na het kiezen van de vorm, komen normaliter de keuzes van het visualiseren. In een vervolg blog zal ik hier meer over vertellen.
Wilt u meer weten over de keuzes en welke vorm van BI u het beste kunt inzetten voor uw informatie vraagstuk, neem dan gerust contact op. Ik vertel u er graag meer over.
Met i-GRIP datagedreven werken continu verbeteren
14-08-2024 - Anneke Dierkx
Een organisatie die op het juiste moment over betrouwbare en actuele informatie beschikt, kan haar dienstverlening verbeteren, de bedrijfsvoering bijsturen en betrouwbaar verantwoorden.
Een jubilaris in ons midden!
15-04-2024 - William van Grieken
Een jubilaris in ons midden! Na de recente jubilarissen zetten we nu graag Luciano Currie in het zonnetje vanwege zijn 5-jarig jubileum binnen InnoviQ. Luciano heeft de afgelopen jaar mooie stappen...
Een nieuwe collega...
05-02-2024 - Britt Gelderblom
Mijn naam is Britt Gelderblom en in deze blog wil ik graag kennismaken en iets vertellen over mijn professionele reis en wat ik voor jullie kan betekenen. Sinds 1 januari 2024 ben ik in dienst bij...